عنوان: آفتاب ولایت، محبت و معرفت امام زمان(عج)
موضوع: سیره امام زمان
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
گردآورنده: حجةالاسلام حیدری
ناشر: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
محل چاپ: قم
نوبت چاپ: اول
سال چاپ: 1382

معرفی کتاب:

این اثر مجموعه‌ای است از سخنرانی‏های استاد محمدتقی مصباح یزدی که در موضوع مهدویت و به طور پراکنده در طول سالیان مختلف ایراد شده است.
این کتاب در 14 موضوع اصلی توسط حجةالاسلام حیدری سامان یافته است. ناشر در معرفی اثر می‏نویسد:
بنای تدوین این گفتارها، حفظ چارچوب اساسی و سیر منطقی هر سخنرانی بوده و تا حدّ امکان، از افزوده‏ها و توضیحات در متن گفتار پرهیز شده و هر جا نیازی به توضیح تحقیق یا مستند سازی بوده، در پاورقی ذکر شده است.
این نوشتار تکاپویی برای نزدیکی به ساحت مقدس آن یگانه دوران، ارجمندترین سرمایه حق پویان، خداپویان و خداجویان، چشمه جوشان انرژی مجاهدان و... در مجموع رهیافتی به مقام محبّت، معرفت و ولایت مولانا صاحب العصر و الزمان(ع) است.
مباحث این اثر:
مجموعه مباحث کتاب در چهارده فصل و هفت موضوع به شرح زیر تدوین و تنظیم شده است.
1. منشور محبت و معرفت: این قسمت دارای پنج بخش است.
بخش اول: در این بخش مطالبی به این شرح آمده است: رابطه محبت و معرفت، سلسله مراتب محبت به امام زمان(ع)، (امام زمان، گسترش بخش معرفت و عبودیت حق، امام زمان(ع) در بالاترین مراتب قرب حق، امام زمان(ع)، تجلی رحمت بی‏کران حق) راه وصول به اوج محبت و معرفت (پالایش محبت و معرفت، ورود به تجلی‏گاه محبت و معرفت)
بخش دوم: ناتوانی بشر از معرفت امام زمان(عج)، ضرورت تلاش برای شناخت امام زمان(عج)، زیان کارترین مردم، اخلاص در پیشگاه امام زمان(عج)، فضیلت شب نیمه شعبان، میثاق با امام زمان(عج).
بخش سوم: نعمت وجود امام زمان(عج) و ناتوانی از شکر آن، ناتوانی از معرفت امام زمان(عج)، معرفت‏های انحرافی درباره امام زمان(عج)، قدرت‏های شیطانی و راه شناخت آن، امام صادق(ع) و مقابله با قدرت‏های مرتاض، بی‏نهایتی مراتب معرفت به امام زمان(عج)، راه افزون سازی معرفت امام زمان(عج)، ظاهر ساختن آثار محبت در عمل (صدقه، دعا و...) احترام به آثار منسوب به حضرت (احترام به لباس روحانیان، احترام به روایات و کتاب های روایی، افتادگی در آستان امام زمان(عج))
بخش چهارم: مقام امام زمان(عج) (مقام تبیین و تفسیر قرآن، مقام ولایت و حاکمیت، مقام قضا، مقام تزکیه و تربیت) حقیقت تقلید و اسوه پذیری، شبهه انگیزی در پیروی از امامان و مراجع، دلیل پیروی از امامان معصوم(ع)، شیوه اسوه پذیری از سیره امامان در عصر غیبت، دلیل پیروی از عالمان و مراجع در زمان غیبت.
بخش پنجم: محبت کافران و منافقان به پیشوایان باطل، معبودهای دروغین در آخرالزمان، محبت مومنان به خدا و اولیای خدا، بررسی روایت گوشه‏گیری در آخرالزمان، معنای انتظار فرج در آخرالزمان، توطئه دشمنان برای تسلط به شیعیان.
2. منظومه ولایت:
این فصل دارای چهار بخش به شرح زیر است:
بخش اول: ضرورت تبیین عقلانی ولایت، فتنه پذیری ایمان در آخرالزمان، ابعاد گسترده ولایت، مراتب ولایت، آثار ولایت (رضایت به تدبیر الهی، رهیدگی از هر حزن و هراس)، رابطه ولایت خدا با ولایت معصومان، رابطه محبت با ولایت، فضیلت تبرّا و تولای خالصانه، راه‏های تقویت رابطه ولایی با امام زمان(عج) (تقویت رابطه عارفانه، اظهار محبت خالصانه، برقراری رابطه عاشقانه)
بخش دوم: جمکران، جذبه ولایت، سفارش به جوانان و نوجوانان ولایی، امام زمان(ع) از دیدگاه اهل سنت، طول عمر امام زمان(عج)، حکمت غیبت امام زمان(عج)، (حفظ جان امام زمان(عج)، فراهم آمدن زمینه پذیرش حق در جهان، علت حضور یازده امام معصوم(ع) میان مردم، وظیفه ما در دوران غیبت (حفظ نظام اسلامی با همه توان، حمایت همه جانبه از رهبر معظم انقلاب).
بخش سوم: عظمت و شکوه مقام والای امام زمان(عج)، ولایت تکوینی امام زمان(عج)، ارتباط با امام زمان(عج)، (هنگامه اضطرار و توسل به امام زمان(عج)، توجه و توسل مداوم به امام زمان(عج)، تکاپو برای جلب رضایت امام زمان(عج))، ولایت تشریحی امام زمان(عج)، حکومت اسلامی ایران، جلوه‏‏ای از ولایت امام زمان(عج).
بخش چهارم: مهر بیکران امام زمان(عج) به شیعیان، شرط وفا در برابر محبت امام زمان(عج)، جوانی بهترین دوران عشق ورزی به امام زمان(عج)، شرط رسیدن به ولایت خاص امام زمان(عج)، بهره جویی از شادابی جوانی، پیمان خاص با امام زمان(عج)، توجه قلبی خالصانه به ساحت مقدس امام زمان(عج)، وظیفه جوانان در برابر فتنه‏های آخرالزمان.
3:مهدی باوری و آثار آن:
مهدی باوری از دیدگاه اهل تسنن، مهدی باوری در فرهنگ تشیع، تاثیر مهدی باوری در زندگی فردی و اجتماعی، عرضه اعمال به محضر امام زمان(عج)، آثار تربیتی این اعتقاد، حقیقت شیعه بودن برای امام زمان(عج)، حقیقت شیعه بودن در بیان امام رضا(ع)، راهکار و اصول شیعه بودن واقعی (توجه به نظارت امام زمان(عج) در رفتار، لزوم توجه به همه دستورهای دین).
4: یاوران امام زمان(عج)
ویژگی‏های یاران امام زمان(عج) (قدرت والای روح، بردباری، طلب آمرزش، پایداری و یاری، رابطه عاشقانه با پروردگار، فروتنی در برابر مؤمنان و گردن فرازی در برابر کافران، نهراسیدن از سرزنش‏ها) صدق راست بودن و یاری رسانی، فرجام پیروی نکردن از رهبران الهی، احساس ایمنی از مکر الهی و خطرهای آن، وظیفه ما در آخرالزمان، بازگشت جهان به سوی معنویت.
5: فلسفه غیبت
پیش فرض‏های غیبت، هدف از آفرینش، هدف از بعثت پیامبران، هدف از امامت امامان، تعداد امامان و حکمت آن، حکمت غیبت امام دوازدهم(ع)، روگردانی بشر از همه مکتب‏ها و آمادگی برای پذیرش حکومت حق.
6: وظیفه شیعیان در دوران غیبت
الف) وظیفه عالمان در عصر امام زمان(عج)
1. پرهیزگاری و پیشوایی پرهیزگاران؛
2. جهاد همه جانبه فرهنگی؛
3. دستگیری از نسل جوان؛
4. تجهیز به سلاح دانش و حکمت.
ب) وظیفه شیعیان در برابر دشمنان
1. دوری از فتنه‏ها و شبهه‏های کفرآمیز؛
2. اعلام بیزاری دشمن؛
3. سازش ناپذیری؛
4. ایمان به قدرت و یاری الهی.
7: آسیب شناسی اهداف امام زمان(عج)
بزرگ‌ترین موانع در برابر اهداف امام زمان(عج):
1. روح خودسری و هواپرستی مردم؛
2. به خطر افتادن مقام قدرتمندان و ثروتمندان؛
3. ظهور گرایش‏های مادی در پیروان؛
4. دین فروشی دانشمندان.
شیوه‏های نو مبارزه با اهداف امام زمان(عج):
1. روحانی ستیزی؛
2. قرائت‏های گوناگون دین
تذکر: فهرست مطالب در صفحه های اول آمده است. همچنین پاورقی‏های مناسب کتاب خانه‏ای نیز در پایان اثر به چشم می‏خورد که حدود سی منبع در آن معرفی شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir